søndag 22. november 2009

Indianerhovedstaden Gallup i New Mexico

Gledet meg til å se indianerhovedstaden i USA, Gallup som ligger i New Mexico.  Da jeg var liten (og litt større) var jeg, som så mange andre opptatt av indianerne og deres bragder.  Allt av Morgan Kane ble f.eks. slukt der indianerne var hyppige gjester. Selvfølgelig visste jeg at dette var en fantasiverden, men kanskje ville jeg finne litt stil og stolthet? 
Men det jeg så var dårlige hus i et karrig ugjestmildt landskap, mye fyll, mye forfall, mye fattigdom, ingen stil og stolthet.  Hadde jeg lett hadde jeg sikkert funnet det også, men førsteinntrykket var veldig deprimerende.

Indianerne fikk utlevert land, men det de fikk var stort sett stein, umulig å dyrke.  Når det i tillegg er veldig varmt der, ingen trær og vann og masse støv ble det en utrivelig plass å bo. 

Link til Gallup i Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gallup,_New_Mexico

Vel, her er noen bilder for å illustrere hvilke forhold de bodde og bor under.















Skjønner dere hva jeg mener med stein og dårlig jord?  Så faktisk ikke større hus enn dette mens vi kjørte igjennom det enorme indianerreservatet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar